fredag 20 augusti 2010

Oj, vad veckan gick fort!

Men så har jag nästan bara jobbat eftersom sjukdom härjar bland mina arbetskamrater. Har jobbat både morgon och kväll så någon tid för blogg har det inte blivit. Men idag är jag ledig och har nu läst ikapp på alla bloggar jag följer och några till.
I eftermiddags var jag en liten sväng in på Kupan i samhället jag bor utanför och hittade den här:

Det är en skyttel till frivoliteter, något jag aldrig provat på. Nu gäller det bara att hitta någon bra förklaring på hur man gör. Ska kolla på bibblan om det finns någon bra bok. Sedan gjorde jag ett annat fynd också nämligen riktigt tunna strumpstickor, gamla men i bra skick. Mitt stickmått går bara ner till nr 2 men dessa var tunnare, så jag får leta fram ett skjutmått och mäta. På bilden är den vänstra stickan nr 2,5 så ni får en uppfattning om skillnaden.
Mitt stickfynd passar bra till de sockor och vantar jag planerar att sticka i höst/vinter med mönster hämtade ur denna bok "Sticka med färg och tradition" av Lena Nessle (1987). Boken innehåller många fina gamla mönster, hur man konstruerar sina egna mönster och  beräkningar på garnåtgång mm.
En sak har jag förresten gjort denna veckan, jag plockade loss alla nålarna från min Traveling woman och så här blev den:
Jag var ju lite orolig att varken mönstret eller garnet skulle komma till sin rätt riktigt men det blev bättre än jag trodde. Randningen blev fint bågformad tycker jag och mönstret syns faktiskt också (om än inte på denna bild).
Men nu väntar stickningen...

Fyndiga hälsningar
/Sanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att just du vill lämna en kommentar!