torsdag 3 februari 2011

Strumpor på längden och på tvären

Flera par strumpor till mig själv har det blivit i veckan, jojomensan. För nåt annat än att sticka, läsa och dricka kaffe har jag inte orkat med (och kaffet smakar inte ens gott, undrar om det beror på medicinen?). De gröna har jag redan visat och här kommer det fler. De lila är nu färdiga och redan använda, därav hundhåret som jag hoppas inte är alltför framträdande på bilden. Kort skaft blev det eftersom de skulle göra tjänst som innetofflor, jättesköna.

Sedan plockade jag fram ännu ett restgarn, ett ljuvligt mjukt alpackagarn. Här stickade jag verkligen tills garnet tog slut, bara ½  meter blev det kvar, bra tajmat eller hur? Nä, det är ju det som är så bra med att sticka nerifrån och upp, man kan verkligen göra av med det där allra sista. Lite spetsstickning på framsidan för att det inte skulle bli alltför trist att sticka. Inte så slitstarkt garn så de får bli bädd/myssockor.

Till vänster ett lite lyxigt sockgarn i ull och silke som jag skickat efter från Garnkorgen. Mörkt rosa ska det vara men det var svårt att få fram det på bild. Till höger påbörjade sockor nerifrån och upp (inte en bikini som man skulle kunna tro...) Nertill en bild på hur de färdiga sockorna ska se ut. 

Har stickat en ugglemössa under kvällens stickcafé på Facebook, ännu ett restgarnsprojekt. Ett nystan räckte och tur var det för jag vet att jag har en liten tuss garn till någonstans, men det har jag inte hittat och orkade inte leta nåt vidare heller...Bilden och mönstret kommer från Allt om handarbetes Stickmagasin nr 11/2010. Ganska irriterad var jag ett tag för mönstret stämde inte, hittade fel både i diagram och beskrivning, så jag fick repa upp flera gånger. Men till slut klurade jag ut det och nu är den klar förutom ett par knappar till uggleögonen. Får lägga den på hög eftersom det inte finns något lämpligt huvud ;) i bekantskapskretsen än så länge. Men restgarnshögen minskade i alla fall...

Sockhälsningar
/Sanne

6 kommentarer:

  1. Jättefina sockar och ugglemössan vara bara supersöt!

    SvaraRadera
  2. Fiiina sockor!! Mössan blev jätteläcker! Kram sytanten

    SvaraRadera
  3. Hihi, cool bikini ;-) Söt ugglemössa, den var ju riktigt smart med flätgrejsimojsen!

    SvaraRadera
  4. Jisses människa hur mycket hinner du sticka?
    Fina sockor och Ugglemössan var ju bara föööööööör söt.

    SvaraRadera
  5. KLISTERSPRAY........
    Här i Gävle är det oxå helt omöjligt att få tag på klisterspray.........jag brukar passa på att köpa när jag åker på syfestivalen.
    Köpte en gång på färghandeln men den luktade så man knappt ville vara inne.
    Ramarna har jag fått tips att rengöra med parfym ;) har inte provat ännu.

    SvaraRadera
  6. Det är så enkelt när man stickar åt sig själv. Bara att trä sockan på foten och prova :D
    Kan du inte har ugglemössan själv då? Den blev fin.

    Jag fick åka och köpa ett till nystan sockgarn. Om jag stickar nerifrån o upp socka så räcker det till ett par till..

    SvaraRadera

Vad trevligt att just du vill lämna en kommentar!