måndag 14 maj 2012

Måndag igen

Och vart tog helgen vägen? Jag som var ledig tre dagar i sträck och tänkte göra så mycket...Vädret har verkligen varit skiftande den här helgen, sol, vind och vatten skullen man kunna säga. Lite sol blev det i alla fall igår förmiddag och då passade jag på att sitta ute och fästa trådar på ett par färdiga stickningar. Det går så mycket lättare med tråkjobb när solen skiner eller hur? Så äntligen blev den klar, min vita babyfilt. Så här ser den ut:
77x88 cm färdigt mått blev den till slut.
Och så här ser själva mönstret ut: 
När nålarna plockats bort ska den läggas i ett babypaket tillsammans med lite andra saker och skickas dit där den behövs.
I förra veckan så blev jag påmind om, när jag läste en annan blogg, sjalen Gratitude. Oj tänkte jag, en sån har jag ju börjat på och lagt åt sidan, kanske ska jag ge den ett nytt försök? Nä, speciellt långt hade jag ju inte hunnit innan jag "gav upp":
Några löv på kanten var allt jag hade åstadkommit. Jag tyckte mönstret var lite jobbigt att hålla reda på, flätan och lövet är inte koordinerade, så man måste hela tiden hålla koll i diagrammet. Ingen TV-stickning alltså. Men nu när jag plockade fram den igen så gick det faktiskt bättre och lövkanten blev färdig på bara några kvällar. Jag har använt M&K Fame Trend  och stickor nr 3 och vad jag kan se så blir det en liten sjal. Mer av halsduksformat skulle jag vilja säga, en liten halsduk. Men det är okej det med, jag gillar ju halskragar och sånt. Det jag tycker bäst om med sjalen är den snygga kanten som blir när man plockar upp maskorna till den slätstickade delen.Jag var lite skeptiskt när jag läste att man skulle plocka upp maskorna från avigsidan men det blir faktiskt riktigt bra! De ganska sladdriga kantmaskorna bildar en stadig kedja som döljer de upplockade maskorna och blir en fin kant mot slätstickningen.
Så min Gratitude blir nog klar den också så småningom, ett UFO blir ett FO. Nu blir det slätstickning en stund innan jag åker och jobbar några timmar. 

Måndagshälsningar
/Sanne



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att just du vill lämna en kommentar!